De zondebok van de Rijnbrug: lezing Hal Sosabowski over Market Garden en wederopbouw

Deze activiteit is voorbij

Lezingen

Professor Hal Sosabowski geeft op vrijdag 17 mei 2024 een lezing in het Vrijheidsmuseum. Hij vertelt over zijn grootvader en overgrootvader (generaal Sosabowski), wiens levens sterk beïnvloed zijn door de Tweede Wereldoorlog.

Hal Sosabowski is een achterkleinzoon van generaal Stanisław Sosabowski (1892-1967): de commandant van de 1e Poolse Onafhankelijke Parachutistenbrigade. Tijdens Operatie Market Garden werden Sosabowski en zijn brigade bij Driel ingezet. Sosabowski was vanaf het begin kritisch op het plan van Operatie Market Garden en dit werd hem niet in dank afgenomen. Na de Slag om Arnhem werden hij en zijn brigade door de Britse veldmaarschalk Montgomery als zondebok aangewezen en kregen zij de schuld van het mislukken van de operatie. Pas in 2006 kwam er eerherstel: Sosabowski werd postuum onderscheiden met de Bronzen Leeuw en de brigade kreeg de Militaire Willemsorde toegekend.

Hal Sosabowski vertelt als ambassadeur van de familie het verhaal van zijn overgrootvader. In deze lezing neemt hij je mee in het leven van de generaal, het opereren van de Poolse Parachutistenbrigade en hun aandeel in Operatie Market Garden. Daarbij gaat veel aandacht uit naar de oprichting van de brigade en de opleiding in Schotland.

Hal vertelt je ook het verhaal van zijn grootvader dokter Stan Sosabowski, de zoon van de generaal, die eveneens een opmerkelijke militaire carrière had. Ook de naoorlogse jaren en het eerherstel van de Polen worden behandeld. Dit alles vanuit een uniek familieperspectief, waarbij persoonlijke foto’s en opmerkelijke anekdotes de revue passeren.

Let op: de lezing is Engelstalig. Vanaf 19:00 zijn de deuren van het Vrijheidsmuseum geopend en om 19:30 begint de lezing. Het programma duurt tot ongeveer 21:00. Het bijwonen van de lezing kost € 8,- per persoon. Reserveren is noodzakelijk en kan via 024-3974404 of via welkom@vrijheidsmuseum.nl. De Museumkaart is geldig.

Datum: 17-05-2024 Tijd: 19:30-21:00 (vanaf 19:00 inloop)
Informatie & reserveren: 024-3974404 of per mail naar welkom@vrijheidsmuseum.nl
Website: www.vrijheidsmuseum.nl