'Wij wisten niet wat oorlog was'

Deze activiteit is voorbij

Film

Op zaterdag 28 oktober en zondag 29 oktober a.s. zal het Vrijheidsmuseum een bijzondere filmdocumentaire uit de eigen regio vertonen. ‘Wij wisten niet wat oorlog was’ luidt de onheilspellende titel. Bezoekers worden meegenomen in het persoonlijke verhaal van Jos Bouten, zoon van schoolmeester en verzetsman Antoon Bouten. Zijn familie leefde in de Ooij en is getekend door de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog, die ook de polder bepaald niet heeft ontzien. In de documentaire vertelt Jos op pakkende wijze over wat het gezin Bouten doormaakt wanneer de geschiedenis als het ware over hen heen rolt: de mobilisatie, de Duitse bezetting en de oorlogsjaren. Hij beschrijft tot in details hoe zijn leventje als jong manneke verandert wanneer zijn vader en broers in het verzet gaan, bij een razzia in gevangenschap raken en pas anderhalf jaar later weer thuiskomen. Over hoe het is geweest zonder vader in het gezin, zegt Jos: "Ik ben toen echt een boefje geworden".

Deze aangrijpende familiegeschiedenis kwam voor het eerst aan het licht in 2021, in het boek ‘Oorlogsgeweld in de Ooijpolder’. In dit boek, samengesteld door Cea van Dillen-Janssen en Ton van Dillen, staan 11 verhalen van Ooijse mensen die de ellende van de Tweede Wereldoorlog doorgaans bewust hebben meegemaakt en meebeleefd. Omdat Jos met zijn verhaal zoveel mensen wist te raken en ontroeren, werd geopperd dat hier een verfilming van moest komen. In de film zien we wat oorlog met gewone mensen doet. We zien hun angst en verdriet, maar ook saamhorigheid en onderlinge steun, de kracht en sterke wil om voor vrijheid en medemenselijkheid te vechten.

De documentaire wordt zowel op zaterdag 28 oktober als zondag 29 oktober meerdere malen vertoond en de speelduur is ca. 50 minuten.
De speeltijden zijn:

zaterdag
zondag
10.30 uur
12.30 uur
12.00 uur14.00 uur
13.30 uur15.30 uur
15.00 uur

Op beide dagen geldt een speciale entreeprijs voor volwassenen en kinderen: € 7,- (film en museumbezoek inbegrepen).

De documentaire is tot stand gekomen door het harde werk van Martin Bosch, Cea van Dillen, Ton van Dillen en Kitty Gerritsen, met medewerking van Danny Vermeulen (cameraman), Margot Schotel (regisseur), Wouter Crusio (cameraman), Joost Rosendaal (historicus), Jan Brauer (historicus) en Wiel Lenders (historicus en directeur van het Vrijheidsmuseum en het Infocentrum WO2 Nijmegen).

Helaas is Jos Bouten op 29 juli 2022 overleden, vlak na zijn laatste interview. Hierdoor heeft hij de film niet meer kunnen zien, maar het productieteam weet zeker dat hij beretrots zou zijn geweest op het eindresultaat. De première vond begin oktober plaats in het Infocentrum WO2 Nijmegen. Nu is het de beurt aan het Vrijheidsmuseum om de film te vertonen. Deze documentaire ‘Wij wisten niet wat oorlog was’ sluit uitstekend aan bij het thema van de Vrijheidskrant Rijk van Nijmegen van september 2023: Jong zijn in de oorlog.

Foto 1: 1945 Ooijpolder onder water. Achtergrond Klein Kuppenhof op terp
Foto 2: Antoon Bouten voor de klas
Foto 3: Foto 1 uit film van Jos Bouten (cameraman Danny Vermeulen)

Prijs: Speciale entreeprijs €7. De Museumkaart is geldig.
Reserveren: Nee
Datum en tijd: