dinsdag 9 juli 2019

Bevrijdingsmuseum wordt Vrijheidsmuseum

Op 9 mei 2019 werd in Groesbeek tijdens een speciale persconferentie de nieuwe naam bekend gemaakt van het Nationaal Bevrijdingsmuseum 1944-1945. Vanaf het moment dat het nieuwe museum de deuren opent in september 2019 zal de naam gewijzigd worden in ‘Vrijheidsmuseum’.

Deze naam past bij de nieuwe internationale storyline van het museum: Het Verhaal van Oorlog en Vrijheid zonder Grenzen. Deze verhaallijn is tot stand gekomen door een unieke intensieve samenwerking van tientallen vooraanstaande Nederlandse en Duitse historici en musea. Het resultaat is een multiperspectief verhaal over oorlog, vrijheid, internationale samenwerking en de actualiteit rond vrijheid en democratie. “Het sterkt ons historisch bewustzijn als we de geschiedenis van de 20ste eeuw niet louter door de eigen bril zien maar juist ook vanuit de grensoverstijgende en Europese context”, vindt drs. Wiel P.H. Lenders (directeur Bevrijdingsmuseum). “Een groot en breed publiek zal de komende decennia kunnen profiteren van een nieuwe en boeiende kijk op de geschiedenis, in een museum dat bovendien authenticiteit en beleving centraal zal stellen.”

Afgelopen week, op 7 mei, werd het hoogste punt van het nieuwe museumgebouw bereikt. In een paar uur tijd is het dak langzaam tijdens een precisie-operatie ‘opgeblazen’. Het museum vindt zijn nieuwe onderkomen in een Shaded Dome. De door Shaded Dome Technologies ontwikkelde en geleverde Shaded Dome vertoont sterke gelijkenis met een enorme parachute, een herkenbaar beeldmerk van de bevrijding destijds.

De Shaded Dome is een gepatenteerd, duurzaam gebouw met een optimaal binnenklimaat, zelfs bij extreme weersomstandigheden. Het innovatieve bouwconcept bestaat uit een opblaasbare dome, een netwerk van staalkabels en een van hi- tech textiel gemaakte overkapping die een uitermate flexibele bouwvorm mogelijk maakt. Het nieuwe museum is op het hoogste punt bijna 12 meter hoog en heeft een vrije overspanning van 60 meter.

Met de nieuwe grensoverschrijdende educatieve verhaallijn én de Shaded Dome krijgt het museum een unieke vaste expositie voor jong en oud en een uitzonderlijk gebouw: een ware toeristische publiekstrekker in het groene, heuvelachtige landschap van Groesbeek.