dinsdag 12 september 2023

Onthulling nieuwe Vredeszuil

De Vredeszuil met in 4 talen de tekst May Peace Prevail On Earth/ ‘Moge vrede heersen op aarde’, stond sinds 2002 op het buitenterrein van het museum en was aan vervanging toe. De Werkgroep Vredesinitiatieven Gemeente Berg en Dal (www.bergendalvoorvrede.nl) heeft aangeboden om zorg te dragen voor een splinternieuwe Vredeszuil bij het Vrijheidsmuseum.

De nieuwe zuil zal op 21 september a.s. om 14.30 uur onthuld worden. Die dag die in 1981 door de Verenigde Naties is uitgeroepen tot Internationale Dag van de Vrede. In Nederland zijn er in de week van 21 september in het kader van de Vredesweek van PAX overal in het land activiteiten om te werken aan het veel omvattende begrip vrede.
Het plaatsen van een Vredeszuil of Peace Pole is na de Tweede Wereldoorlog uitgegroeid tot een internationale beweging, met de eenvoudige boodschap May Peace Prevail On Earth. Een boodschap die in alle talen van de wereld begrepen wordt en in de herhaling tot mantra wordt. Naar schatting staan er nu in totaal meer dan 250.000 Vredeszuilen in alle landen van de wereld, in Nederland bijvoorbeeld ook voor het Vredespaleis in Den Haag en bij het Vrijheidsmuseum in Groesbeek.

Voorafgaand aan de onthulling van de nieuwe Vredeszuil op 21 september a.s. zal Christa Anbeek, theologe en bijzonder hoogleraar aan de Radboud Universiteit, in een speciale voordracht haar pleidooi houden om te komen tot ‘gemeenschappen met een hart’. Dit in relatie tot het vredesthema. In haar meest recente boek ‘Kwetsbaarheid omhelzen. Op zoek naar gemeenschappen met een hart’, reikt ze acht hoekstenen aan van dergelijke gemeenschappen. Met onder andere een verwijzing naar de duurzame ontwikkelingsdoelen die tijdens de VN-top in Rio de Janeiro in 2012 als mondiaal kompas zijn opgesteld.

Muziek zal op deze middag ten gehore worden gebracht door Thed Maas en Gerard de Boer met hun gezelschap Boerenmaas Jazz.

Datum: donderdag 21 september 2023
Tijd: inloop 14.30 uur en aanvang 15.00 uur. Gaarne vooraf aanmelding, uiterlijk 19 september a.s. via welkom@vrijheidsmuseum.nl of 024-3974404
Website: www.vrijheidsmuseum.nl
Facebook: /vrijheidsmuseumNL, Twitter: @nooit1verhaal