donderdag 24 maart 2022

Onthulling ‘Vectory of Memory’ bij het Vrijheidsmuseum

Monumentale wegwijzer internationale Liberation Route Europe wandelroute

Vanaf vandaag is op het buitenterrein van het Vrijheidsmuseum een ‘Vector of Memory’ te bewonderen. De Vector werd op 23 maart onthuld door Sylvia Fleuren (wethouder gemeente Berg en Dal), Peter Kruk (LRE Foundation) en Heiko Suhr (Stadtarchiv Wesel). Deze onthulling bij het Vrijheidsmuseum is een volgende mijlpaal op de Liberation Route Europe, een netwerk van maar liefst 10.000 kilometer aan wandelroutes langs musea, monumenten, begraafplaatsen en historische locaties die herinneren aan de laatste fase van de Tweede Wereldoorlog.

De Vector is een monumentale wegwijzer in een serie van meerdere ‘Vectors of Memory’, ontworpen door de befaamde Amerikaanse architect Daniel Libeskind. De vector wijst niet alleen de weg, maar zet ook de schijnwerper op een belangrijke gebeurtenis bij de bevrijding van de omgeving waar de vector geplaatst is. Bij het Vrijheidsmuseum wordt het verhaal verteld van zowel Operatie Market Garden alsook het Rijnlandoffensief. Het museum ligt namelijk midden in het gebied van deze twee van de belangrijkste operaties aan het Westfront tijdens de Tweede Wereldoorlog.

De internationale Liberation Route Europe wandelroute (de zogeheten Hiking Trail) volgt door het Rijk van Nijmegen het Airborne Wandelpad van Wandelsportvereniging OLAT. De LRE Foundation, initiatiefnemer van de Liberation Route Europe, heeft voor de Vector of Memory in Groesbeek nauw samengewerkt met het Vrijheidsmuseum, de Gemeente Berg en Dal, het vfonds, de Provincie Gelderland en het Mondriaan Fonds.

Informatie Vrijheidsmuseum: 024-3974404 of per mail naar welkom@vrijheidsmuseum.nl
Informatie Liberation Route Europe:
www.liberationroute.com