woensdag 24 mei 2023

Russische tank tijdelijk van Vrijheidsmuseum naar het Leidseplein in Amsterdam

Vanaf morgen 25 mei staat de vernielde Russische 44 ton zware T-72B-tank in Amsterdam. Het is een initiatief van Cultureel Centrum De Balie in het kader van Forum on European Culture https://debalie.nl/exhibition-.... Enkele dagen geleden stond deze tank nog naast het Vrijheidsmuseum in Groesbeek, waar hij op 5 juni a.s. weer zal terugkeren.

In maart 2022 werd de tank buitgemaakt door het Oekraïense leger nadat deze tijdens een Russische aanval op Kyiv op een Franse mijn was gelopen en zwaar beschadigd raakte. Eind februari 2023 stond de tank als protest tegen de Russische agressie in Oekraïne voor de Russische ambassade in Berlijn. Organisator in Duitsland was Enno Lenze, journalist en directeur van het Berlin Story Bunker Museum.

Om deze protest- en bewustwordingsactie respectievelijk in Duitsland en Nederland mogelijk te maken, werkte hij nauw samen met initiatiefnemer voor Nederland, Gerard Boink (voormalig luchtmachtofficier en voorzitter van het Veteranencomité van Oost Gelre) en Wiel Lenders (directeur van het Vrijheidsmuseum).

Voor het optakelen van de tank bij het Vrijheidsmuseum in Groesbeek zie: