woensdag 12 februari 2020

Symposium 'Onderwijs over de Tweede Wereldoorlog, in het bijzonder de Holocaust'

Op donderdagavond 12 maart organiseert het 4 en 5 Mei Comité Nijmegen een symposium in het Vrijheidsmuseum in Groesbeek. De titel van het symposium luidt: ‘Onderwijs over de Tweede Wereldoorlog, in het bijzonder de Holocaust'.

Langzamerhand zijn er steeds minder mensen die uit de eerste hand kunnen vertellen over de oorlog. Betekent deze overgang van memory naar history ook dat er sprake is van een veranderende omgang met het erfgoed van de oorlog? Welke ervaringen hebben leraren geschiedenis in de dagelijkse lespraktijk  met lesgeven over dit thema? Daarover gaat het deze avond, georganiseerd door het 4 en 5 Mei Comité Nijmegen in samenwerking met het Vrijheidsmuseum. Het symposium is niet alleen voor docenten geschiedenis bedoelt, maar uitdrukkelijk ook voor diegenen die zich betrokken voelen.

Sprekers zijn leraren geschiedenis en onderzoekers die zich bezighouden met vraagstukken rondom de Tweede Wereldoorlog/Holocaust:

•  M.J.A. van den Brandt (Radboud Universiteit)
•  I. Broess (Maaslandcollege)
•  M.L.F. van Berkel  (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen)
•  H. Kurstjens (CITO)
•  W.P.H. Lenders (Vrijheidsmuseum)
•  D. van der Meer (Anne Frank Stichting)

Na de lezingen vindt er een plenaire paneldiscussie plaats waarvoor deelnemers aan het Symposium uiteraard van harte worden uitgenodigd bij te dragen. De avond wordt afgesloten met een keuzeprogramma met als onderdelen een workshop, een begeleid bezoek aan het museum of het bezoeken van een informatiemarkt.

Bij aankomst en inschrijving worden broodjes en soep aangeboden. Deelname is kosteloos. In verband met de catering is het noodzakelijk om van tevoren aan te melden. Dat kan door het sturen van een mail naar: reserveren@4en5mei-nijmegen.nl met vermelding van naam en affiliatie (school, organisatie e.d.). Vragen kunt u mailen naar martijn@4en5mei-nijmegen.nl.

Mere informatie over het programma van deze avond vindt u hier: Programma Symposium.