woensdag 12 juli 2023

Bord Treinstation Bakhmut te zien in het Vrijheidsmuseum in Groesbeek

Vanaf 12 juli a.s. wordt in het Vrijheidsmuseum, binnen op het Vrijheidsplein, het naambord van Bakhmut Treinstation 1 tentoongesteld. Het bord is zwaar beschadigd door artillerievuur. Het is het derde object uit de oorlog in Oekraïne dat een plaatsje krijgt bij het Vrijheidsmuseum. Eerder ontving het museum al een 44 ton zware vernielde Russische T-72B tank en een met kogels doorzeefde Oekraïense ambulance.
Bakhmut is sinds augustus 2022 het toneel van aanhoudende zware gevechten. Tijdens de winter kreeg de slag om Bakhmut een centrale rol in de oorlog, beschreven als een van de bloedigste veldslagen van de 21e eeuw. Bijna alle 80.000 burgers die in Bakhmut woonden hebben de stad moeten ontvluchten en honderden zijn gedood.
Bakhmut Treinstation 1 viel afwisselend in Russische en Oekraïense handen. Zoals veel spoorwegen en stations vormt het een belangrijke buit in de strijd om de stad. Het monumentale stationsgebouw uit 1878 raakte daarbij zwaar beschadigd en ook een naambord aan de gevel moest het ontzien: artillerievuur sloeg twee grote gaten in het bord en in het midden zijn lagen afgebroken en oudere opdrukken blootgelegd.
Dit unieke object werd door Stichting Zeilen van Vrijheid gedoneerd aan het Vrijheidsmuseum, waar het een tastbare getuige vormt van het geweld dat de stad Bakhmut heeft moeten doorstaan. Het Vrijheidsmuseum heeft als doel om het bezoekende publiek het Verhaal van Oorlog en Vrijheid zonder Grenzen te laten zien en beleven. Hierbij wordt de Tweede Wereldoorlog in internationaal perspectief geplaatst en gekoppeld aan actuele ontwikkelingen in de wereld. Het Vrijheidsmuseum is een historisch-educatief museum dat niet met de rug naar het heden en de toekomst staat. Zeker niet wanneer door Russische agressie de vrijheid, de democratie en de rechtsstaat van een autonoom land onder de voet dreigt te worden gelopen.

Foto's Bakhmut station door Jelle Krings, project Iron People.

Datum: vanaf 12 juli 2023
Informatie: 024-3974404 of per mail naar communicatie@vrijheidsmuseum.nl