maandag 16 oktober 2023

Het Vrijheidsmuseum is op zoek naar een Directeur

Wij zijn per 1 februari 2024* op zoek naar een Directeur (36 uur)

Wil je werken in een dynamisch, ambitieus en inhoudelijk sterk museum dat staat voor de rechtsstaat, democratie en vrijheid in een internationale context? Heb je daarnaast gedegen zakelijk-financiële, commerciële en publicitaire ervaring en inzicht? En ben je bovendien creatief, inventief én schat je de waarde van onze staf en trouwe vrijwilligers hoog, dan is de functie van directeur van ons prachtige museum iets voor jou.

Het Vrijheidsmuseum in Groesbeek is een historisch-educatief museum voor jong en oud dat het grensoverschrijdende en multi-perspectieve verhaal vertelt van Oorlog en Vrijheid zonder Grenzen. Centraal staat de Tweede Wereldoorlog, in samenhang met de geschiedenis van de 20e eeuw én de actualiteit. Sinds 2019 is het museum gevestigd in een nieuw, beeldbepalend en duurzaam gebouw met een vernieuwde museale inrichting. Het is gesitueerd in het prachtige groene landschap, dicht bij Duitsland en midden in het gebied waar zowel Market Garden als operatie Veritable zich voltrokken.

Het Vrijheidsmuseum beheert ook het Infocentrum WO2 Nijmegen. Dit historisch, toeristisch en educatief informatiepunt geeft de bezoekers aan het Rijk van Nijmegen de beste introductie op de verhalen, historisch erfgoed, evenementen en musea die de regio te bieden heeft als het gaat om de Tweede Wereldoorlog.

De exploitatie van het Vrijheidsmuseum en het Infocentrum WO2 Nijmegen kenmerkt zich door een overwegend zelf-verdienmodel. De entree-opbrengsten, de museumwinkel en het café alsmede de projectfinanciering (en een beperkte gemeentelijke subsidie) zijn de inkomstenbronnen.

Functie

Als directeur ben je verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken in het museum. Het gaat om de inhoudelijke, organisatorische en financiële bedrijfsvoering en aansturing. Je geeft leiding aan 8 betaalde stafmedewerkers en 150 vrijwilligers van zowel het Vrijheidsmuseum als het Infocentrum WO2 in Nijmegen. Er is een grote vaste collectie en daarnaast zijn er wisselende tentoonstellingen, evenementen en projecten. Je onderhoudt contacten met onder meer overheden, fondsen, sponsoren en andere musea. Je rapporteert aan het bestuur van het museum. Samen met het bestuur, de staf en vrijwilligers leid je het museum naar een volgende fase in haar ontwikkeling waarin een slagvaardige, klantgerichte en inclusieve organisatie de basis is voor de inhoudelijke en zakelijke ambities.

Taken en verantwoordelijkheden

• Proactieve beleidsontwikkeling van de vier hoofddomeinen van het museum: collectie, publiekszaken, bedrijfsvoering en communicatie.
  • Vormgeven van het beleid met betrekking tot collectievorming, tijdelijke en vaste tentoonstellingen, educatieve programma’s en evenementen.
  • Vormgeven van het beleid inzake HR, de financiële huishouding, commerciële activiteiten, fondswerving, project-acquisitie, facilitair & veiligheid.
  • Vormgeven van het beleid ten aanzien van communicatie en marketing met als doel de naamsbekendheid en de missie van het museum in binnen- en buitenland te vergroten en daarmee de bezoekersaantallen (individueel- en groepsbezoek) te laten groeien.
  • Leidinggeven aan de stafleden en vrijwilligers.
  • Leidinggeven aan het leggen van de schakel tussen strategisch beleid en uitvoering.
  • Het uitbouwen en bestendigen van de bestaande netwerken van stakeholders, sponsoren, partners en overige relaties in binnen- en buitenland.

Profiel en competenties

• Je weet van aanpakken, bent ondernemend, resultaatgericht en omgevingsbewust.
  • Je beschikt over een innovatief, conceptueel en academisch werk- en denkniveau.
  • Je hebt affiniteit met collectiebeheer en waarborgt de historische, educatieve en museale waarde van de collectie.
  • Je bent maatschappelijk betrokken, denkend vanuit historische dimensies.
  • Je beschikt over bedrijfskundig inzicht en bent bekend met marketingstrategieën.
  • Je bent bekend met de museale wereld, met fondswerving en het verwerven van subsidies.
  • Je beschikt over politieke en bestuurlijke sensitiviteit.
  • Je bent een netwerker, teamplayer, verbindend en klantgericht. Binding hebben of krijgen met de regio, nu en in de toekomst, is een pre.
  • Je leiderschapsstijl is gericht op vertrouwen, delegeren en faciliteren, maar ook op aanspreken op verantwoordelijkheden en resultaten.
  • Je geeft je stafleden en vrijwilligers een sociale en veilige werkomgeving en weet het beste uit het team te halen.
  • Je kijkt over landsgrenzen heen, met nadruk op ons buurland Duitsland. Europa en de Angelsaksische wereld krijgen daarnaast de volle aandacht.
  • Je hebt een vlotte pen en bent contactueel en relationeel sterk.
  • Spreek- en schrijfvaardigheid in zowel de Duitse als de Engelse taal is vereist.

Het betreft een 36-uurs functie (voltijd), salariëring afhankelijk van achtergrond en ervaring (tussen € 4.556 - € 6.527 bruto, excl. vakantietoeslag en reiskostenvergoeding; pensioenregeling van toepassing). Wij bieden je in eerste instantie een jaarcontract aan en bij gebleken geschiktheid een vaste aanstelling.

Het Vrijheidsmuseum is van en voor iedereen. Gelijkheid, diversiteit, integriteit en vertrouwen staan voor ons centraal. Ons museum is een plek waar iedereen welkom is die deze kernwaarden onderschrijft.

Gaat je hart sneller kloppen na het lezen van deze vacature, reageer dan snel. Stuur je motivatiebrief en cv naar het Vrijheidsmuseum t.a.v. hr@vrijheidsmuseum.nl o.v.v. sollicitatie Directeur Vrijheidsmuseum. Solliciteren kan t/m 10 november 2023.

*De aanstelling is bij voorkeur per 1 februari 2024, een eventueel latere datum is bespreekbaar.

Voor nadere informatie kun je contact opnemen met de voorzitter van het bestuur, Hans Verheijen, telefoonnummer 046 4778041 of de huidige directeur van het museum, Wiel Lenders, telefoonnummer 0626702289.